måndag 10 september 2012

Tröja med body

Jag fick en förfrågan om att sy en body till en kille som har storlek 86-92 cl. Det är inte helt lätt att få tag på bodys i den storleken i vanliga klädaffärer, de slutar oftast i strl. 86 cl. För att passa en liten större kille valde beställaren och jag att den skulle sys som en vanlig tröja, men med underdel som body. Efter lite klurande valde jag att kombinera två olika Ottobre-mönster, tröja från nr. 04/2012 och body från nr. 01/2012. Efter ganska ordentliga ändringar i både längd, bredd och vidd i hals m.m. så fick jag fram ett mönster som passade bra. Bodyn sitter fast i tröjan i raglan-sömmen, d.v.s. det är dubbelt tyg i fram- och bakstycke medan ärmarna är sydda i enkelt tyg.

Här är resultatet:


Både beställaren och jag blev nöjda, så det fick bli två stycken tröjor. De fina tygerna kommer från JNY och muddväv från Ohlssons tyger



Kul att få klura lite och ägna sig åt mönsterkonstruktion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar