söndag 18 december 2011

Mössa och halsduk till grabben var det tänkt

Under hösten har jag stickat ett set med mössa och halsduk i mjukaste Drops Merino Extra Fine. Båda mönstren kommer från Garnstudio. Halsduken är väldigt praktisk och har blivit höstens mest använda plagg. Det är bara att sticka in den ena änden i hålet på andra änden och så sitter den bra utan att man behöver knyta. Praktiskt med enkla kläder i dessa tider av overall på och av och stövlar och mössor och sockor och phu, man blir rent svett innan alla kläder sitter på plats.

När mössan blev klar var jag snabb att fästa alla trådar och färdigställa projektet innan jag provade den på sonen. Sen när han vaknade och jag glad i hågen skulle prova så var den alldeles för kort! Det var bara till att dra upp halva stickningen igen och göra om. Nu passar den perfekt, men då vägrar busungen att ha den på sig! Han ska bara ha sin randiga mössa, inget annat funkar. Att man kan ha så mycket åsikter om kläder när man bara är 1½ år! Nu får den ligga på hyllan ett tag så får jag prova igen senare. Vägrar han då med får den skänkas till någon som kan tänkas ha den på sig, man vill ju att det som skapas ska vara till användning också! Nåväl, goaste Hilding ställde i alla fall upp som modell så här får ni se resultatet.

 Jag provade för första gången att flätsticka. Det har varit ett litet hinder för mig,  det har ju verkat så svårt och krångligt. Men det var det ju inte alls! Det var riktigt skoj och nu funderar jag på om nästa barntröja jag stickar inte ska ha lite flätor. Jag ska börja kika efter mönster... :-)

2 kommentarer:

  1. snyggt! har aldrig vågat mig på flätstickning, kanske kanske i framtiden. vi får ta och styra upp lite syjuntekvällar i vår :-)

    SvaraRadera