tisdag 20 december 2011

Surdeg och biltyg

Idag fick jag en bit surdeg av en kollega som enligt sägnen har varit igång sedan andra världskriget (!). Enligt receptet ska det räcka med 1 tsk surdeg till 1 L degvätska. Låter ganska fantastiskt, men en bakteriekultur som har varit i liv i nästan 70 år bör ju vara rätt potent! Nu gäller det bara att få ihop jäs-tider och arbetstider, verkar lite svårt denna vecka av kvälls- och dagpass om vartannat. Men jag bara måste ju få testa denna lilla syrliga klump!
 Så måste jag också få visa detta härliga bomullstyg från Stoff & Stil som ska bli till gardiner i sonens rum. Kommer att bli helt perfekt, särskilt med tanke på hur glad han är i bilar för tillfället, "bil, auto" ropar han så fort han får syn på något föremål med fyra hjul.

6 kommentarer:

  1. Men hjälp Elin. Jag såg ju det på bloggen när jag läste, att det inte var Ruben fast det såg ut som det allra först. Men det glömde jag liksom helt bort. Ser ju lite ut som han som sagt :) :)

    SvaraRadera
  2. Jag satte samma tyg på insidan av bröstlapp och hängslen på annars ljusblå manchesterhängslebyxor. Det fick avsedd effekt: Herman tycker påklädningen är riktigt festlig när han får syn på de fina bilarna. Herman-valda stryka-på-märken har haft samma gynnsamma inverkan. Märkligt att de har så starka åsikter om sådana ting när de är så små!

    Gardinerna blir säkert också succe!

    SvaraRadera
  3. Camilla, det låter jättefint. Ljusblå manchesterbyxor, vad härligt! Skulle vilja se lite av det du syr! Vad har du använt för mönster till byxorna?

    SvaraRadera
  4. Ottobremönster. Eg. för velour men de blev bra i manchester! Jag kan kolla vilket mönster det är när jag är åter hemma (vi är i Bayern hos svärföräldrar på långt jullov). Jag sänder då också över några bilder på mina skapelser. Ser fram emot att se mer här på bloggen av dina kreationer :) Kram

    SvaraRadera
  5. Jag älskar surdegsbröd. maken började med det när han var föräldraledig. Jag får njuta :)

    SvaraRadera
  6. Camilla: Jag ser verkligen fram emot att se lite bilder! Ni får ha ett underbart jullov, hälsa grabbarna dina! Kram

    Evasleva: Visst är det gott, härligt att få det bakat
    till sig!

    SvaraRadera